Długi weekend majowy na Litwie i Białorusi – cz. I – Litwa

Jak już pewnie wiecie, niezbyt długo mogę usiedzieć na jednym miejscu, ciągle gdzieś mnie ciągnie. Tegoroczny weekend majowy trwał tydzień, dlatego stał się idealną okazją do wyjazdu na trochę dłużej. W związku z nawałem zajęć na uczelni i pracą nie miałam zbyt wiele czasu na szukanie okazyjnych lotów, dlatego po zastanowieniu wpadłam na pomysł odwiedzenia Litwy i Białorusi. Na Litwie już byłam, a Białoruś mimo, że tak blisko, zawsze pozostawała niedostępna. Postanowiłam zweryfikować informacje medialne o komunistycznym reżimie i wybrać się w odwiedziny do naszego wschodniego sąsiada. Wiza nie stanowi żadnego problemu, jej wyrobienie zajmuje tydzień, potrzeba jednego zdjęcia i 25 euro. Ekspresowa kosztuje 50 euro.

Ruszyliśmy samochodem o 12 z Białej Podlaskiej, zaś do Kłajpedy na wybrzeżu Litwy dojechaliśmy ok. 20. Zaraz za granicą zaczęła się fantastyczna, szeroka autostrada, która umożliwiła nam błyskawiczny dojazd nad morze. Tam też nauczyłam się prowadzić automat ;) Teraz już wiem, ze to sama przyjemność, tym bardziej przy silniku 4.0 :)

Pierwszy dzień spędziliśmy na zwiedzaniu Kłajpedy, portowego miasta na wybrzeżu Litwy spacerując po starym mieście, cytadeli i porcie. Następnie udaliśmy się promem na wybrzeże kurońskie, litewski odpowiednik Helu. Niestety oceanarium było jeszcze zamknięte, dlatego ruszyliśmy do parku narodowego na plażę złapać ciepłe promienie słońca nad wodą. Mimo lodowatej wody pierwsi plażowicze odważyli się kąpać 30 kwietnia. Nauwagę zasługuje interesująca zabudowa lokalnych wsi np. Juodkrante w stylu skandynawskim.

Vanessa jest weterynarzem i pochodzi z Happy Meal, serdeczne pozdrowienia z zamku w Trokach

Po odpoczynku nad morzem ruszyliśmy w stronę Wilna, omijając Kowno, w którym byłam już wcześniej. Po noclegu w Wilnie i spacerze po mieście wybraliśmy się do Troków. W Wilnie też już wcześniej byłam, dlatego wystarczył nam spacer po starówce, odwiedzenie Ostrej Bramy i obiad na mieście.

W Trokach zwiedziliśmy słynny zamek wielkiego księcia Kiejstuta na jeziorze Galwe z XV wieku. Niestety dwa wieki później zamek zaczął popadać ruinę. Dopiero w latach 50 i 60-tych polscy historycy sztuki rekonstruowali zamek, dzięki któremu ma on swój obecny wygląd.

Po spacerze usiedliśmy na pysznej kawie w lokalnej kafejce, gdzie przyszło mi jeść jeden z najpyszniejszych deserów w życiu, a mianowicie leśne owoce zapiekane pod kruszonką na ciepło podawane z lodami waniliowymi i płynną czekoladą przyozdobione bratkami. Miodzio! Po Trokach udaliśmy się do Druskiennik, gdzie szaleliśmy w słynnym parku wodnym i wygrzewaliśmy się w saunach. Następnego dnia pospacerowaliśmy po zabytkowej części miasta bogatej w drewnianą architekturę sanatoriów oraz nad rzeką Niemen.

Następnie udaliśmy się do nieźle zakręconego miejsca jakim jest Grutas Parkas, czyli muzeum komunizmu. Pewien pasjonat zebrał z całej Litwy i okolic rzeźby i pomniki komunistycznych przywódców – m.in. Lenina, Stalina, Marksa… i ustawił je w kompleksie leśnym na kształt parku. Poza ciekawą ekspozycją na wolnym powietrzu na terenie parku znajduje się rekonstrukcja komunistycznej szkoły i biblioteki oraz ciekawa ekspozycja zdjęć dot. komunizmu.

Ku mojej uciesze parkowi towarzyszy mini zoo, w którym m.in. można spotkać na wolnym powietrzu osiołki, dromadera, koniki, lamy, owieczki oraz niezliczone ptaki – przeróżne gatunki gołębi, papug, ptaków drapieżnych oraz…. albinotyczne pawie!!! Poza nimi mieszkańcami parku są dziki, daniele, kozy, jaki oraz niedźwiedź. Bardzo cieszy mnie fakt, że ośrodek jest niesłychanie zadbany, zwierzaki są w świetnym zdrowiu, mają bardzo duże wybiegi oraz widać, że ktoś wkłada w to miejsce całe swoje serce. Serdecznie wszystkim polecam!

Z Druskiennik już niedaleka droga do granicy z Białorusią…

Kłajpeda i okolice:

kilka migawek z Wilna i Troków, nie będę zanudzać :)

klimatyczne Druskienniki i park komunizmu:

niektóre zwierzaki spotkane na Litwie:

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )